vrijdag 27 februari 2015

DIY: Propagator

Pepers en paprika zaaien is soms toch wel een vak apart . En een aantal pepers willen maar niet lukken. De beste methode is als je de zaden op een constante temperatuur kunt houden tussen de 24 en 32 graden. De optimale kiemtemperatuur is 29 graden. En ja dat wil dus niet zonder warmtemat of een propagator. En die dingen vind ik dus echt te duur. Dus speurend op het internet kwam ik onderstaand bouwsel tegen op het chillipeper forum. Die gaan we dus maken maar in plaats van kerstverlichting gebruik ik een halogeenlamp.

http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=23&t=1071

Dit is dus mijn bouwsel....

Bak gemaakt van piepschuim en aan elkaar geplakt met sateprikkers en duct tape. Op de bodem een bord met daarop de halogeenlamp. Aan de achterkant van de lamp, zit tegen de wand aan geplakt, de voeler van de thermostaat.




De eerste bak kan er boven op. In deze bak zitten dan de zaden die moeten ontkiemen. Je kunt dit met aarde doen. Ik heb ze volgens de deno methode er in zitten.

De temperatuur in deze bak is 29 graden.


Een extra rand piepschuim er op. Deze is zo hoog dat er nog een groene bak op kan hangen.



Komt er geen extra bak op dan sluit ik de propagator af met een plaat piepschuim.

Hier zit de 2e bak er op. Daarin staan bekertjes met bieslookzaad. De temperatuur in deze bak is 22 graden.
Afstelling van de thermostaat:
Ein = 32 graden
Aus = 35 graden






Geen opmerkingen:

Een reactie posten